Als je door ziekte uitvalt op je werk, komt er vaak veel op je af. Niet alleen fysiek of mentaal, maar ook qua regelwerk. Eén van de eerste personen met wie je in contact komt, is de bedrijfsarts. Maar hoe zit het eigenlijk met je zorgverzekering als je een traject ingaat bij de bedrijfsarts? Moet je dat zelf betalen? Of is je werkgever verantwoordelijk? En wat kun je precies verwachten van zo’n traject? Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over de rol van deze medische professional en hoe dit zich verhoudt tot je zorgverzekering.
Wat doet een bedrijfsarts?
Een bedrijfsarts is er niet om je beter te maken zoals je huisarts dat doet, maar om te kijken hoe jij kunt blijven functioneren op je werk. Als dat tijdelijk niet lukt, kijkt deze medische professional hoe je zo goed mogelijk kunt herstellen om uiteindelijk weer terug te keren. Dat betekent dat de bedrijfsarts niet alleen kijkt naar je medische situatie, maar ook naar je werkcontext. Wat is er op je werk aan de hand? Zijn er dingen die je werk zwaarder maken? En wat heb jij nodig om je herstel te bevorderen? De bedrijfsarts is onafhankelijk, ook al wordt hij of zij betaald door je werkgever. Dat is belangrijk om te weten.
Alles wat je met deze medische professional bespreekt, valt onder het medisch beroepsgeheim. De bedrijfsarts overlegt dus nooit zomaar medische details met je baas en dat is precies zoals het hoort.
Wie betaalt de bedrijfsarts?
Een veelgestelde vraag is of je zorgverzekering iets vergoedt als je bij de bedrijfsarts terechtkomt. Je zorgverzekering speelt in dit geval geen rol. De kosten van een bezoek aan de bedrijfsarts worden volledig gedragen door je werkgever. Dat geldt ook voor het hele traject dat eventueel volgt, zoals re-integratiegesprekken of werkplekonderzoeken. Dit is wettelijk zo geregeld via de Arbowet. Je hoeft dus niets zelf voor te schieten, ook geen eigen risico. Dat kan even wennen zijn, want we zijn zo gewend om zorgkosten via onze zorgverzekering te regelen. Maar deze medische professional valt onder de verantwoordelijkheid van de werkgever. Die moet zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en daar hoort begeleiding bij ziekte bij.
Waarom de bedrijfsarts soms verwarrend voelt
De meeste mensen zijn niet vaak ziek en komen dus ook niet in aanraking met een bedrijfsarts. Daardoor kan het traject wat onduidelijk aanvoelen. Wat bespreek je daar eigenlijk? Moet je alles vertellen? En wat als jij je helemaal niet goed begrepen voelt? Een bedrijfsarts kijkt niet alleen naar wat jij nu nodig hebt, maar ook naar de langere termijn. Bijvoorbeeld: kun je straks weer volledig werken? Of heb je misschien baat bij aangepaste werkzaamheden? De bedrijfsarts werkt samen met andere professionals, zoals een casemanager of een arbeidsdeskundige. Die maken allemaal deel uit van het bredere re-integratieproces.
De kosten worden niet via je zorgverzekering geregeld. Al deze begeleiding valt onder de verantwoordelijkheid van je werkgever. Als je zelf aanvullende zorg nodig hebt, bijvoorbeeld psychologische hulp of fysiotherapie, dan kan het wel zijn dat je zorgverzekering een rol speelt. Maar die hulp komt dan niet via deze medische professional, maar via je huisarts of een andere verwijzer.
Hoe zit het met second opinions?
Soms voel jij je niet begrepen door de bedrijfsarts of twijfel je aan diens oordeel. In dat geval kun je een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. Dit regel je meestal via de arbodienst van je werkgever. Voor deze second opinion hoef je geen beroep te doen op je zorgverzekering. De kosten zijn opnieuw voor rekening van de werkgever. Het kan ook zijn dat je liever naar een andere arts gaat, buiten de werkgever om. Bijvoorbeeld een specialist die je zelf kiest. In dat geval moet je goed opletten, want dit valt wel onder je zorgverzekering en kan dus ten koste gaan van je eigen risico. De grens tussen werkgerelateerde zorg en reguliere zorg is soms dun, dus het is verstandig om vooraf na te gaan wie welke kosten draagt.
Komen de kosten bij de zorgverzekering of werkgever terecht?
Het belangrijkste om te onthouden is dat alle zorg en begeleiding die direct te maken heeft met je werk en je re-integratie onder de verantwoordelijkheid van je werkgever valt. Daar komt geen zorgverzekering aan te pas. De bedrijfsarts valt dus buiten het zorgsysteem dat we gewend zijn. Dat kan verwarrend zijn, maar het heeft ook voordelen! Je hoeft niets te regelen met je verzekeraar, je betaalt geen eigen risico en de drempel om hulp te zoeken is vaak lager.
Pas als je aanvullende medische zorg nodig hebt die losstaat van het werk, komt je zorgverzekering in beeld. Denk bijvoorbeeld aan gesprekken met een psycholoog die je zelf hebt uitgezocht, of een behandeling in het ziekenhuis voor een medische klacht. Die zorg verloopt via de reguliere route, inclusief verwijzing en vergoeding via je polis.
Wat kun je verwachten van het traject?
Als je ziek bent en je werkgever schakelt de bedrijfsarts in, volgt meestal een eerste gesprek binnen een paar weken. In dat gesprek bespreek je wat er aan de hand is, wat je wel en niet kunt en hoe het verloop van je herstel eruit zou kunnen zien. Daarna volgt vaak een plan van aanpak waarin je samen met je werkgever en eventueel andere deskundigen doelen opstelt. Denk aan stapsgewijs terugkeren naar werk of juist tijdelijk ander werk verrichten.
Het hele traject is gericht op wat jij nodig hebt om weer aan de slag te gaan. En hoewel het soms voelt alsof de arts ‘tussen jou en je baas in staat’, is het doel uiteindelijk om je te helpen. Niet om je terug te duwen naar werk dat je nog niet aankunt, maar om te kijken wat wel mogelijk is, op een veilige, verantwoorde manier.
De rol van de bedrijfsarts helder krijgen
Veel mensen weten vooraf weinig van de rol van een bedrijfsarts. Het is daarom belangrijk om te beseffen dat deze medische professional niet je vijand is en ook niet zomaar een verlengstuk van je werkgever. Het is iemand met een medische achtergrond die de brug probeert te slaan tussen gezondheid en werk. Je hoeft je geen zorgen te maken over kosten. Je hoeft niets te regelen met je zorgverzekering en je kunt open het gesprek aangaan. Door die duidelijkheid kun je hopelijk met wat meer vertrouwen het traject instappen. En dat helpt weer bij je herstel.